Monday 29 April 2013

Surah An-Nuur : A Must For The Ladies


Kenape : A MUST FOR THE LADIES
 
     Tahu x sebenarnye dlm LOVELETTER yg ke 24 drpd 114 loveletters hak ALLAH S.W.T. ni, surah An-Nuur byk mengingatkan para wanita mengenai hukum dan cara hidup.

                                       

Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.
(An-Nuur 24:2) |

Mungkin byk yg dh tahu maksud ayat ni, tp dlm post kali ni, saya nk highlight kan satu bab yg sangt penting yg ramai lalai mungkin. 


   apakah perkara tersebut?  prkara tersebut trmasuk dlm 7 perkara yg sgt patut dijauhiii:
  • syirik

  • bunuh

  • sihir

  • makan riba

  • makan harta anak yatim

  • lari medan perang

  • tuduhan zina :

Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik; -
(An-Nuur 24:4)

 Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu (dari kesalahannya yang tersebut) serta memperbaiki amalannya, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. 

 Dunia sudah sampai hampir ke penghujungnye. pakaian akhir zaman pon byk dh muncul. tp kite x boleh nk ltkkan seseorg tu sebagai  pelacur  @ wanita jahat . remember never judge a book by its cover.

haaa.. ni yg nk dikeutarakan. igt ! ayat seperti : pakaian cam tu , hish aku rase byk dahh buat duittt haram..

kau tahu x , aku nmpk die ngn ntah sape2 kat hotel tu, ish naik bulu tengkuk aku niii , taubat la akuu !  

peluk2 ngn laki memane tah , x mustahil pernah naik katil ,


 igt, pesan Allah ,


Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta.
(An-Nuur 24:13)



so nk jd org yg berdusta? mintak jauh ya Allah ! nk kene 80 kali sebat?   jd bykkan la berubah, sblom kite ltk drjt seseorg lihatlah diri sendiri trlebih dahulu.x prlu    mensyurganerakakan seseorg.sebagai Islam sepatutnye kita mendoakan agar petunjuk taufik hidayah NYA dapat kita capai.  

ASTAGHFIRULLAHALAZHIM :D, Rehat sebentar :P



 nextt !! bukan lah tuduhan, tp still x lari dlm kehidupan seharian kita , apakah? mari kita layan vid ni ...





terkedu, kan? inilah perumpamannnye,

dunia akhir zaman. gossip segala bagai bukan lg satu perkra luar biasa, tp dh mcm norma dah,,
tp jgn lupe , Allah dh pesan dlm Al-Quran.jd mengapa kite x taat?  saya juga hamba Allah, penuh dosa, tapi kerana itu saya juga igt bahawa   God's MERCY is greater than ur sins.  




Rasul Allah SAW : “Sungguh sangat menakjubkan urusan orang-orang mu’min, apabila ia mendapat nikmat, ia bersyukur, apabila ia tertimpa musibah, ia bersabar”

Akhir kata : Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.   :D



























1 comment:

  1. Kalau kita berprasangka mcm yg contoh tu, kita pon kira membuat tuduhan zina jugak ye ?

    ReplyDelete